Janvāris – sadzīvē sastopamo kaitīgo vielu pētīšanas mēnesis

  1. Projektā „Apaļš kā pūpols!” pēc pelnītas decembra atpūtas nododamies kārtīgai un sarežģītai tēmai – „Kaitīgās vielas sadzīvē un to rašanās iemesli”.

Janvārī jauniešiem ir stipri sarežģīts uzdevums – „izurbties” cauri ķīmisko vielu biezokšņiem un saprast, kas slēpjas aiz grūti izrunājamajiem terminiem, ar kuriem, īstenībā, sastopamies katru dienu. Šī lieta nemaz un nepavisam nav nekāda „sestdienas sviestmaize”, tāpēc svarīgi ievērot precizitāti un neapjukt.

  1. Janvārī mūsu vērtēšanas komandai pieslēdzās: 

Jana Simanovska (Vides inženierzinātņu doktore, ķīmiķe, eksperte vides aizsardzības un izglītības projektos, kā arī “Ekodizaina kompetences centra” vadītāja)

Mūsu eksperte atzinīgi novērtēja to, ka skolas bija centušās. Te apskatāms vērtējums par katru skolu atsevišķi:

Rīgas Juglas vidusskola – tēma saprasta, izstrādāts materiāls, un aktīva pašu darbošanās.

Mārupes vidusskola – aptvertas visas tēmas, bet vērojama nepilnīga šo tēmu izpratne (maldinoša informācija: insekticīdi ir paredzēti kukaiņu iznīcināšanai, nevis dzīvniekiem. PET pudelēs Bisfenola A (BPA) nav, turklāt, ar derīguma termiņu BPA ietekme nav saistīta. Miskastē to pudeli ar ūdeni mest nevajag, bet gan šķirot – ūdeni izliet, iepakojumu pie plastmasas iepakojuma. Dzeramo ūdeni labāk ņemt no krāna, nekā pirkt pudelēs, jo krāna ūdens ir videi daudz draudzīgāks un lētāks. Šeit var redzēt RTU zinātnes prorektora, ūdens pētnieka, Tāļa Juhnas runu https://youtu.be/VengY6Yw-jw. Manāms vēl viens gadījums, kad pārprasta BPA tēma: PET pudele nav labs piemērs, jo BPA tur nav, un miskastē to lidināt nevajag.). Būtu labāk koncentrēties uz vienu tēmu un labāk to izpētīt, lai izprastu, un izvairītos no maldīgu uzskatu iesakņošanās. Publicitātes ziņā – tikušas iesaistītas visas klases, bet nav iets pāri to robežām. Par pasniegšanu – retu reizi kāds cits vizualizācijas paņēmiens (konkura komisijas vērtējumam tika iesniegti videomateriāli, kurus, diemžēl, šeit apskatīt nevar), tomēr satur daudz mulsinošas informācijas, brīžiem runātājiem ir nenopietna attieksme.

Madonas pilsētas vidusskola – Tēma ir saprasta un vienas tēmas izpētē iets dziļumā. Bērni ir ieguldījuši vērtīgu darbu, studējot marķējumus; dažos gadījumos būtu labi iet vēl dziļāk (būtu vēlams dziļāk pētīt sastāvā esošās vielas, piemēram, kas slikts ir fofonātiem un fosfātiem, triklozānam, metilizotiazolinonam, metilparabēnam.).

Un Pūpolcilvēks, ko mēdz dēvēt arī pilnajā vārdā – Tomass Arnolds Ferdinands

Tā kā Tomasam nav ne mazākās jausmas, kas tā tāda ķīmija ir, viņš tikai zina, ka tad, kad ir kontroldarbi, tā „ēd” skolēnus. Tomass šī mēneša rezultātus gaidīja ar nepacietību. „Ja citi to ķīmiju sapratīs, tad, varbūt arī man kaut kas „aizies”!”

Tomasa atzinums ir šāds: „Madonieši māk izskaidrot to lietu. Viss skaidrs – tīrība nesmaržo, viss nav bīstams, un kas ir pats labākais, tagad zinu ar ko kaitīgo ķīmiju varu aizvietot ar nekaitīgām dabīgajām lietiņām. Juglā gan šomēnes gāja vaļā ar ķīmiskajiem eksperimentiem un gatavošanu! Uztaisīt pašiem savu zobu pastu, dezodorantu un ziepes!? Nu tā jau ir augstākā pilotāža! Receptes man ir, mēģināšu uzmeistarot pats sev zobu pucējamo! Visvairāk nesaprašanas man palika no Mārupiešiem, kuri ir samācījušies visādus pagalam gudrus terminus, līdzīgi kā politiķi, kad runā par restrukturizācijām un optimizācijām un citām „–zācijām”, bet beigās neko tāpat nevar saprast. Piemēram, galīgi nesaprotu, kas tad īsti notiek ar to reproduktīvo sistēmu, zinu, ka ķīmiskās vielas atstāj iespaidu, bet KĀDU TIEŠI IESPAIDU!? Ej ta nu sazin… ”

  1. Ja mēs saliekam kopā visus komisijas viedokļus, un pieliekam mūsu ekspertes, Janas Simanovskas profesionālo viedokli, tad pēc precīziem un matemātikas pilniem rēķiniem mums sanācis janvāra rezultāts:

Jāsaka godīgi, katras skolas komandai ir savas stiprās un savas vājās puses, tāpat arī katra komanda ir pelnījusi kārtīgu atzinību par oriģinālo pieeju. Janvāris pagaidām ir uzvarētājmēnesis oriģinālo tēmas risinājumu ziņā, katra skola prezentēja tēmas izpēti pa savam – tas nozīmē to, ka izpētot visus trīs rezultātus, varam paturēt prātā pēc iespējas vairāk faktu un informācijas par konkrēto tēmu.

Nu labi, runas pie malas, te ir punkti:

Rīgas Juglas vidusskola: 29.6 punkti

Mārupes vidusskola: 21.7 punkti

Madonas pilsētas vidusskola: 27.3 punkti

Prieks paziņot, ka Juglas vidusskola jau otro reizi iegūst mēneša pirmo vietu! Tā tik turēt un nākamreiz pielikt vēl nedaudz klāt!                Hip hip – urrā!!

  1. Lieliskas komandas, tāpēc arī lieliski rezultāti!

Mums bija liels prieks vērtēt jūsu dažādos rezultātus, tas ne tikai padarīja gudrākus mūs pašus, palīdzot nomest zināmu devu aizspriedumu un mītu par ikdienā sastopamajām ķīmiskajām vielām un lietām, bet arī deva iedvesmu mainīt ikdienā pierasto un ne tik veselīgo pret ko jaunu, tomēr dabīgu un arī veselīgu.

Februārim visi gatavi?

22. februārī visi sapucējam zābakus un dodamies uz RSU Medicīnas izglītības tehnoloģiju centru, jo šis mēnesis ir diskusiju mēnesis, kurā runāsim par visu, kas skar mūsu garīgo veselību, nākotnes izvēles un stresa pievārēšanu.

Tiekamies jau pavisam drīz!

Un šeit iespējams apskatīt savām acīm par ko mēs te runājam un ko vērtējam.

Rīgas Juglas vidusskola – kopsavilkums „Vai skaistumam ir arī neglītā puse?”

Rīgas Juglas vidusskola – darba gaita

    

Mārupes vidusskola – prezentācija “Kaitīgās vielas sadzīvē, to avoti un ietekme uz organismu”

Madonas pilsētas vidusskola – prezentācija “Ķīmija mūsu sadzīvē”

Madonas pilsētas vidusskola – darba gaita un vizuālie materiāli