FEBRUĀRIS – GRILĒŠANA

 

Turpinot skolu veselības veicināšanas projektam „Apaļš kā pūpols!”, februārī projekta dalībnieki pievērsās ķīmijai sadzīvē. Šoreiz skolēni veidoja dienasgrāmatas par sadzīves ķīmiju, ar ko ikdienā saskaras un veidoja prezentācijas par grilēšanas tēmu.

Projekta ietvaros jau iepriekš esam izskatījuši nagu laku ietekmi uz veselību un pētījuši, ar kādām kaitīgām vielām ikdienā sastopamies sadzīvē. Pavasaris vairs nav aiz kalniem, jau pavisam drīz dosimies dabā, kur arī grilēsim gaļu. Daudzi no mums izmantos arī grilēšanai paredzētās ogles un degšķidrumu. Taču arī te der paturēt prātā dažus būtiskus faktorus, kas attiecas uz grilēšanu un tās ietekmi uz mūsu veselību.

Kāda saistība piknikam un grilētai gaļai ar vēzi? Problēma ir gaļas apstrādes procesā. Pētījumi rāda, ka gaļā, kas pagatavota ļoti augstā temperatūrā, veidojas vēzi izraisošas vielas – PAO (policikliskie aromātiskie ogļūdeņraži) un HCA (heterocikliskie amīni). HCA rodas pakļaujot muskuļaudus augstas temperatūras ietekmei (tas attiecas kā uz liellopa un cūkgaļu, tā arī zivs gaļu), savukārt PAO nepilnīgi sadegot organiskām vielām (ogles, koks, tauki). Grilējot gaļu, dārzeņus vai jebkuru ēdienu, tauki pil uz oglēm, rodas dūmi (saturoši PAO), kuri savukārt uzsūcas gaļā un pēc tam nonāk cilvēka organismā. Tāpēc nevajadzētu pieļaut, ka grilējot gaļa piedeg, jo piededzis ēdiens nodara vislielāko kaitējumu mūsu veselībai.

Svarīga nozīme ir arī grila oglēm un izmantotajam degšķidrumam. Eiropas Savienībā tiek regulēts, kādiem jābūt šiem produktiem, taču nenāks par ļaunu, ja arī paši izmantosim piesardzību. Piemēram, labāk būtu izvairīties no oglēm, kas satur sēru. To, vai kokogles ir kvalitatīvas, var noteikt tās pārlaužot uz pusēm – skaņai jābūt dzidrai un oglēm iekšā spīdīgām. Ogles krāsai jābūt zilgani melnai. Ja redzam, ka ogles ir brūnā krāsā, tajās ir arī zāles gabali vai citi smalkumi, tad šādas ogles nevajadzētu izmantot grilēšanai. Savukārt degšķidrumus pārsvarā gatavo uz benzīna vai parafīna bāzes, abas šīs vielas ir kaitīgas veselībai. Kā alternatīvu tam var izmantot degvīnu, kuru uzlej oglēm, ļauj tam iesūkties un pēc kāda laika aizdedzina.

Lai grilēšanu padarītu veselībai mazāk kaitīgu, der ievērot vēl dažus padomus:

  • Grilam izmanto tikai kvalitatīvas kokogles;
  • Pirms piknika notīri grila piederumus;
  • Pirms tam iemarinē gaļu, tas palīdzēs samazināt HCA un PAO veidošanos;
  • Sagriez gaļu mazākos gabaliņos, tā radot mazāku iespējamību tās apdegšanai;
  • Nepieļauj atklātas liesmas saskarsmi ar gaļu. Liesmu vari nodzēst ar ūdens pudeli;
  • Nelej degšķidrumu uz oglēm ēdiena gatavošanas laikā;
  • Gaļu vari gatavot folijā;
  • Neaizmirsti arī par augļiem un dārzeņiem, kas kuņģa un zarnu traktā saista HCA.
  • Neaizraujies ar grilēšanu pārāk bieži. Lai cik garšīgi tas arī nebūtu, grilēts ēdiens tomēr nav veselīgs, un tam noteikti nevajadzētu būt mūsu ikdienas maltītē.

Lai mums visiem veselīga 2021. gada grilēšanas sezona! 🙂

Ar projekta „Apaļš kā pūpols” dalībnieku – Daugavpils novada Špoģu, Vaboles un Zemgales vidusskolu komandu – februārī izstrādātajām dienasgrāmatām un prezentācijām varam iepazīties zemāk. 

Pūpolprojektā zaudētāju nav – iegūst visi! Taču šomēnes gardās balvas no mūsu atbalstītāja A/S „Latvijas Maiznieks” saņems Zemgales vidusskola! Apsveicam uzvārētāju un pateicamies arī pārējiem projekta dalībniekiem!

Vaboles vsk

Zemgales vsk

Špoģu vsk.

Grilēšana_Špoģu vsk

Grilēšana_Zemgales vsk

Grilēšana_Vaboles vsk